Uw digitale wereld

leefbaar maken

Red Teamming - Awareness - Consultancy

LBVD zet zich in voor een leefbare digitale wereld, inclusief de informatie die ze herbergt. Dat is onze missie, daarmee helpen we al meer dan 19 jaar organisaties vooruit.

De digitale wereld brengt veel functionaliteit en gemak met zich mee, maar geeft ook risico’s. LBVD helpt risico’s sterk te reduceren, waardoor u zich minder zorgen hoeft te maken over de veiligheid van informatie in uw digitale wereld.

LBVD werkt continu aan hoogwaardige expertise-diensten die er aan bijdragen dat uw digitale wereld minder kwetsbaar wordt en de organisatie beter bestand is tegen cyberincidenten. Voorbeelden hiervan zijn pentesting, mysteryguesting en gesimuleerde phishing. Daar waar van toegevoegde waarde maakt LBVD gebruik van AI voor onderdelen van haar dienstverlening.

Waarom LBVD?

Wat opdrachtgevers waarderen aan LBVD:

Partnering

Daar waar de expertise van LBVD in haar dienstverlening niet voor de volle 100% dekkend is, werkt ze o.m. samen met:

Herkomst naam LBVD

Wat betreft de herkomst leggen sommige opdrachtgevers een link met de voormalige inlichtingendienst, de BVD (Binnenlandse VeiligheidsDienst) en hebben ze het steevast over “de LBVD”.

De volledige bedrijfsnaam is van oorsprong “Lab, Bartels & Van Dam”, de aaneenkoppeling van de bijnamen van de oprichters van LBVD. “Van Dam” is de bijnaam van Rein de Vries uit zijn vriendenkring. Jeroen van Dongen werd in familiaire kring “Baas Bartels” genoemd en Hans Labruyère ging zijn hele leven al door het leven als “Lab”.

Bij inschrijving bij de KvK ontstond een onvoorzien probleem, omdat het de indruk zou wekken dat er een heer Lab, Bartels en Van Dam zouden werken bij het bedrijf, en dat was niet zo (maar eigenlijk wel :-).

Ter plekke werd de naam “LBVD Consultancy” bedacht. De KVK-medewerker vroeg niet naar de herkomst van deze verzameling letters en ging akkoord. “Consultancy” is wat ons betreft niet bijzonder en specifiek genoeg, vandaar dat de naam doorgroeide naar “LBVD Informatiebeveiligers”. Omdat de activiteiten in de praktijk veel meer bestrijken dan alleen informatiebeveiliging, lag de verkortte naam ‘LBVD’ meer voor de hand.

Van de oorspronkelijke oprichters is alleen Rein de Vries actief bij het huidige LBVD, als Sr. Consultant en CEO.

Eerste Logo LBVD

Rein de Vries aan het woord

“De missie van LBVD – maar ook mijn persoonlijke missie als meewerkend voorman – is het leefbaar maken van de digitale wereld. Is die wereld dan niet leefbaar genoeg zult u zich afvragen. In mijn optiek niet genoeg. Het kan en moet een stuk beter, en dan heb ik het met name over veiligheid van informatie, in systemen, naast leefbaarheidszaken als functionaliteit, gebruiksgemak en prestaties.

LBVD voert voor veel organisaties onderzoek uit: hoe is het gesteld met kwetsbaarheid en weerbaarheid, zowel tegen digitaal geweld als tegen de factor mens die uit is op informatie voor eigen gewin? Hoe volwassen is de organisatie als het aankomt op opzet van de beveiliging van informatie en de implementatie daarvan? En hoe zitten de medewerkers er in?

Dergelijke onderzoeken leveren enorm veel op. Het mooist is als organisaties gericht actie ondernemen op basis van de resultaten. Als ze werk maken van aanbevelingen en de veiligheid van informatie aanzienlijk verbeteren. Maar als de keuze bewust wordt gemaakt is het antwoord ‘nee’ wat mij betreft ook goed. Informatie is een belangrijk middel voor elk bedrijfsproces. Nadenken over bescherming van die informatie zou in de genen van elke medewerker moeten zitten.

Werken aan leefbaarheid is ook ontzorgen: er voor zorgen dat organisaties zich geen zorgen hoeven te maken over de veiligheid van ‘hun’ digitale wereld. Zodat ze vrijelijk kunnen focussen op de zaken die voor hen er toe doen.

Het werk is enorm veelzijdig. Geen opdrachtgever is hetzelfde en dat geldt ook voor mensen, projecten, systemen en andere zaken. En toch zijn de overeenkomsten groot genoeg om op gelijke wijze te komen tot resultaat. Het leuke aan dit werk is dat je in een kort tijdsbestek met veel mensen en organisaties in aanraking komt. Je doet veel kennis op over hoe het er bij organisaties aan toe gaat.”